torstai 22. tammikuuta 2015

Lentotoimintaa Uomaalla

Uomaan kylä sijaitsi Käsnäselästä vaikkapa Lemettiin ja aina Kitilään vievän maantien varrella. Kylä joutui kovien taisteluiden kohteeksi jo heti talvisodan alussa vuonna 1939. Jatkosodan aikana 1941-1944 Uomaalla sijaitsi Impilahden ainoa lentokenttä. Kangasmaastoon lähelle Sääksjärveä raivattu hiekkapohjainen sotilaslentokenttä oli jatkosodan alussa Lentolaivue 16. käytössä sen 1. lentueen Gloster Gladiator II-koneille sekä 3. lentueen Fokker C.X.-koneille. Lentolaivue 32 tuli myöhemmin Curtiss Hawk A75 (P-36) koneiden kanssa ja ilmeisesti myös Tiedustelulentolaivue 12 on toiminut sieltä Fokker DXXI-koneillaan.

Kuva: Uomaan kenttä Laatokan Karjalassa. Karttakeskuksen kartta 2013.



Kuva: Uomaan kartta ennen sotia. Maanmittauslaitos.



Kuva: Havainnekuva kentän paikasta.
Kuva: Mahdollisesti Uomaan lentokenttää. SA-Kuva.

   Kentän vieressä oli Sääksjärvi, jota käytettiin Heinkel kelluntakoneiden laskupaikkana. Jukka Piipponen kirjoittaa kirjassaan "Sissilentäjä - Olli Kepsun tarina" kuinka legendaarinen Olli Kepsu tuli Uomaalle Heinkel He-59 kelluntakoneella ja tehtävänä oli viedä eteenpäin joukoille ammuksia ja huoltomateriaalia. Paluumatkalla sattui venäläinen LA-5 löytämään Kepsun He-59:n ja reitti sen tykeillään aivan armottomasti. Ihmeen kaupalla kone ei pudonnut, eikä kukaan haavoittunut ja se pääsi reikiintyneenäkin palaamaan lennolta. Olipa vielä venäläishävittäjän pilotti käynyt Heinkelin vieressä morjestamassa ihmeen sitkeää lentolaitetta ja oli jättänyt sen rauhaan.

Kuva: Heinkel He-59. http://fi.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_59


   Toinen yhtä onnekas pilotti Uomaan kentällä oli ollut Sakari Alapuro. Kansa Taisteli lehden numerossa 6/82 Sakari Alapuro artikkelissaan ”Taistelin itsemurhalentäjän kanssa” kertoo jatkosodassa vuonna 1944 tapahtunutta taistelukosketusta hänen Curtiss P-36 koneellaan:

”Laivueemme oli sijoitettuna Uomaan lentokentälle. Sain lentotiedustelutehtävän, joka ulottui Aunuksenlinnaan, Lotinanpeltoon ja Syvärin kaupunkiin. Vihollisen lukumääräisestä ja kalustollisesta ylivoimasta johtuen tehtävää suorittamaan oli määrätty laivueen kaikki silloin kunnossa olleet koneet, yhteensä kolme.
Tehtävään osallistuneet muut lentueeni ohjaajat olivat luutnantti Jukka Klemola ja kersantti Kustaa Kivelä. Lensimme pilvirajassa vajaan 1000m korkeudessa rintamalinjalle asti Viteleen itä-puolelle, mistä tiedustelutehtävä alkoi.
Katseeni seurasi tiiviisti kaakosta etenevän vihollisen hyökkäysuraa. Äkkiä havaitsin matalalla kaksi vastaamme lentävää vihollishävittäjää. Koska tehtävämme oli vasta alkanut, ajattelin "rangaista" vihollisia ennen kuin ennättävät pahojaan tekemään.”

Kuva: Curtiss Hawk lennossa. SA-Kuva.

Alapuron ilmataistelu tuona kesäkuun 28. päivänä oli dramaattinen. Vihollinen yritti koneellaan ajaa Alapuron Curtissin päälle. Onneksi siinä onnistumatta. Uomaan kentälle ei kovin montaa konetta tuolloin jatkosodan vetäytymisvaiheessa oltu sijoitettu. Johtuen paljolti kalustovähyyden vuoksi. Tehtävät olivat monesti tiedustelulentoja, mutta niilläkään ei taistelukosketuksista voitu välttyä.

   Metsä on kasvanut ja peittänyt alueen missä ilmeisesti Uomaan kenttä oli. Nykyään alueen vierestä menee tie P21. Alueella ei tunnu oleva asutusta.

Kuva: Oletettua kentän paikkaa googlen kuvaamana 2013.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti