![]() |
Kuva: Uomaan kenttä Laatokan Karjalassa. Karttakeskuksen kartta 2013. |
![]() |
Kuva: Uomaan kartta ennen sotia. Maanmittauslaitos. |
![]() |
Kuva: Havainnekuva kentän paikasta. |
![]() |
Kuva: Mahdollisesti Uomaan lentokenttää. SA-Kuva. |
Kentän vieressä oli Sääksjärvi, jota käytettiin Heinkel kelluntakoneiden laskupaikkana. Jukka Piipponen kirjoittaa kirjassaan "Sissilentäjä - Olli Kepsun tarina" kuinka legendaarinen Olli Kepsu tuli Uomaalle Heinkel He-59 kelluntakoneella ja tehtävänä oli viedä eteenpäin joukoille ammuksia ja huoltomateriaalia. Paluumatkalla sattui venäläinen LA-5 löytämään Kepsun He-59:n ja reitti sen tykeillään aivan armottomasti. Ihmeen kaupalla kone ei pudonnut, eikä kukaan haavoittunut ja se pääsi reikiintyneenäkin palaamaan lennolta. Olipa vielä venäläishävittäjän pilotti käynyt Heinkelin vieressä morjestamassa ihmeen sitkeää lentolaitetta ja oli jättänyt sen rauhaan.
![]() |
Kuva: Heinkel He-59. http://fi.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_59 |
Toinen yhtä onnekas pilotti Uomaan kentällä oli ollut Sakari Alapuro. Kansa Taisteli lehden numerossa 6/82 Sakari Alapuro artikkelissaan ”Taistelin itsemurhalentäjän kanssa” kertoo jatkosodassa vuonna 1944 tapahtunutta taistelukosketusta hänen Curtiss P-36 koneellaan:
”Laivueemme oli sijoitettuna Uomaan lentokentälle. Sain
lentotiedustelutehtävän, joka ulottui Aunuksenlinnaan, Lotinanpeltoon ja
Syvärin kaupunkiin. Vihollisen lukumääräisestä ja kalustollisesta ylivoimasta
johtuen tehtävää suorittamaan oli määrätty laivueen kaikki silloin kunnossa
olleet koneet, yhteensä kolme.
Tehtävään osallistuneet muut lentueeni ohjaajat olivat
luutnantti Jukka Klemola ja kersantti Kustaa Kivelä. Lensimme pilvirajassa
vajaan 1000m korkeudessa rintamalinjalle asti Viteleen itä-puolelle, mistä
tiedustelutehtävä alkoi.
Katseeni seurasi tiiviisti kaakosta etenevän vihollisen
hyökkäysuraa. Äkkiä havaitsin matalalla kaksi vastaamme lentävää
vihollishävittäjää. Koska tehtävämme oli vasta alkanut, ajattelin
"rangaista" vihollisia ennen kuin ennättävät pahojaan tekemään.”
![]() |
Kuva: Curtiss Hawk lennossa. SA-Kuva. |
Alapuron ilmataistelu tuona kesäkuun 28. päivänä oli
dramaattinen. Vihollinen yritti koneellaan ajaa Alapuron Curtissin päälle. Onneksi siinä onnistumatta. Uomaan kentälle ei kovin montaa konetta tuolloin jatkosodan
vetäytymisvaiheessa oltu sijoitettu. Johtuen paljolti kalustovähyyden vuoksi.
Tehtävät olivat monesti tiedustelulentoja, mutta niilläkään ei
taistelukosketuksista voitu välttyä.
Metsä on kasvanut ja peittänyt alueen missä ilmeisesti Uomaan kenttä oli. Nykyään alueen vierestä menee tie P21. Alueella ei tunnu oleva asutusta.
![]() |
Kuva: Oletettua kentän paikkaa googlen kuvaamana 2013. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti